(Aura Avis): Når kommunestyret i Sunndal samles til ekstraordinært møte tirsdag (med bakgrunn i at kommunedirektør Randi Dyrnes har sagt opp), har Refstie også tatt initiativ til at det legges fram en sak om nedleggelsen av togbussen.

Refstie nevnte dette for Aura Avis da han tok bussen til samferdselsutvalget i Kristiansund sammen med aksjonistene for å markere motstanden mot nedleggelsen. – Halve Sunndals befolkning vil bli stående uten et kollektivtilbud i Møre og Romsdal, langs en riksveg, mot et jernbaneknutepunkt. Jeg vil legge fram en formell klage på måten vedtaket har blitt til på, for kommunestyret 14. mai, sa Refstie, og la til at han regner med at hele kommunestyret stiller seg bak et slikt vedtak.

Nå er saksframlegget klart. Innstillingen fremmes ikke av kommunedirektøren, som er vanlig i kommunestyret, men av ordføreren selv.

Slik gikk det da samferdselsutvalget i Møre og Romsdal behandlet saken denne uka:

Dette er ordførerens innstilling:

Sunndal kommune klager med dette på fylkestingets vedtak i sak 13/24 om nedlegging av FRAMs rute 901 fra Sunndalsøra til Oppdal. Denne ruta er kollektiv tilbringertjeneste fra Nordmøre til jernbanen på Oppdal, Dovrebanen for folket på Nordmøre. Den er også lokalrute fra Sunndalsøra til Gjøra, gjennom halve Sunndal og for halve Sunndals befolking. Vi mener at forslaget om nedlegging av bussruta ikke er forsvarlig utredet, og at vedtaket om nedlegging ikke har blitt til på lovlig måte. Vi krever derfor at vedtaket om nedlegging blir opphevet.

Å sørge for kollektivtransport til innbyggerne i Møre og Romsdal er del av fylkeskommunens samfunnsoppdrag. Derfor skal det være en høy terskel for å fjerne kollektivtilbudet i en region fullstendig. Berørte parter skal høres, og alle konsekvenser av en slik nedlegging skal vurderes.

Heller enn å legge ned busstilbudet, bør fylkeskommunen jobbe for å få flere til å bruke bussen.

Kravet oversendes Møre og Romsdal fylkeskommune og Statsforvalteren i Møre og Romsdal.


Har plikt til å utrede på forsvarlig vis

I saksframlegget vises det til det som har skjedd i saken. 23. april fattet fylkestinget et vedtak, med knappest mulig flertall, som innebærer at togbussen mellom Sunndalsøra og Oppdal legges ned, ei bussrute som har eksistert i over hundre år, og som i tillegg til å være kollektiv tilbringertjeneste til toget for folk på hele Nordmøre, også er ei viktig lokalbussrute i Sunndal og Oppdal.

I saksframlegget blir det påpekt hvordan bussruta ble lagt ned som del av et samlet budsjettvedtak, og at det er bare kort beskrevet i et vedlegg til fylkeskommunedirektørens innstilling.

– Den eneste vurderingen som ligger bak denne innstillingen, er at det er vanskelig å ta ut enkeltavganger på ulike bussruter, og at man derfor heller bør legge ned hele ruter.

Fylkeskommunedirektøren har etter kommuneloven plikt til å utrede saker som legges fram for folkevalgte organer på forsvarlig vis, slik at fylkestinget har grunnlag for å treffe vedtak. Og Forvaltningsloven sier at forvaltningen plikter å påse at saker er så godt opplyst som mulig før vedtak treffes.

– Vedtaket om nedlegging av FRAMs rute 901 er kun fattet ut fra praktiske og økonomiske vurderinger. Ingen berørte parter er hørt i forarbeidet til saken, og ingen andre konsekvenser av å fjerne busstilbudet er vurdert, påpekes i saksframlegget til det ekstraordinære kommunestyremøtet.

Dermed lander vurderingen av saken på på at forslaget som ble lagt fram for fylkestinget 23. april ikke var forsvarlig utredet, og at vedtaket om nedleggelse av togbussen derfor ikke har blitt til på lovlig måte.


– Berørte skulle vært hørt

Her er hele vurderinga:

Om FRAMs rute 901, Togbussen legges ned, mister nordmøringene muligheten til å reise miljøvennlig og kollektivt til Oslo. Turister mister også muligheten til å reise kollektivt via Dovrebanen til øvre Sunndal og Nordmøre. Dette skjer samtidig som det er et nasjonalt mål at flere skal reise med miljøvennlig kollektivtrafikk, og det satses nasjonalt på kollektive transporttilbud i hele landet. Konsekvensene av dette skulle vært vurdert i forarbeidene til innstillingen om nedlegging av Togbussen, og berørte skulle vært hørt.

FRAMs rute 901 er også lokalbuss for halve Sunndals befolkning som bor langs rv 70 mellom Sunndalsøra sentrum og fylkesgrensa til Trøndelag. Fjerning av dette busstilbudet vil ha store konsekvenser for folk som av ulike grunner ikke har tilgang til egen bil, slik som ungdom, eldre, bosatte flyktninger og mennesker med funksjonsnedsettelser. Det vil være fordyrende og skape problemer for sjukehusreiser til Molde, Ålesund og Trondheim, og for folk som skal til tannlegen på Sunndalsøra. Det vil ha negative konsekvenser for bosettingen i og utviklingen av bygdene mellom Sunndalsøra og fylkesgrensa. Og det vil være negativt for reiselivet på indre Nordmøre. Konsekvensene av dette skulle vært vurdert i forarbeidene til innstillingen om nedlegging av Togbussen, og berørte skulle vært hørt.

Følgelig er ikke forslaget om nedlegging av FRAMs rute 901 mellom Sunndalsøra og Oppdal forsvarlig utredet, og vedtaket om nedlegging har ikke blitt til på lovlig måte.

Skuffet etter vedtak om togbussen: - Dette er høl i hodet

Togbussen som ikke gikk til stasjonen

Bare Nordmøre blir «oppsagt» fra togsamarbeid

Vi må ha buss mellom Kristiansund og Oppdal!!