Torsdag skal bystyret gi grønt lys for bypakken. Eller rødt.

Spørsmålet er åpent. Uenigheten handler både om bompenger, miljø og kostnader. Et ja eller nei til bompenger blir også et ja eller nei til løsninger som vil sikre barn og unge på vei til og fra skolen.

Uten nye løsninger forblir det utrygt for gående og syklende som skal krysse hovedveien uten definerte overganger på både Goma, Nordlandet og Rensvik.

Trafikktrykket er allerede så høyt, at vi er enige med FAU Rensvik om at her må man inn med strakstiltak. Det eneste som fungerer med dagens løsning vil være fartshumper og 40-sone i større deler av riksveien. Det tror vi ikke blir spesielt populært.

Ingen av de tre hovedprosjektene på Goma, Nordlandet og Rensvik er prioritert i gjeldende eller ny Nasjonal transportplan (NTP). Derimot er bypakke Kristiansund omtalt i planen. Det er fordi flertallet på Stortinget ønsker at byene velger bypakke-modellen med bompenger. Som en del av bypakkene i NTP kommer det penger til planlegging, selv om mesteparten av investeringen skal dekkes av bompenger.

Det er ingen alternativer, ei heller fra kritisk side i lokalpolitikken. Selv Frp raljerer i formannskapet over sin egen teori om at partiet vil betale hele prosjektet med statlige midler, bare man får rent Frp-flertall ved neste valg. Bypakke-prinsippet står fast. Kristiansund vil aldri få noe særbehandling i forhold til andre byer.

Forrige gang hadde Kristiansund bompenger nok, mente politikerne. Og stemte nei. Det er 20 år siden. Siden har fagfolk behandlet og beregnet planløsninger med hensyn på både kost-nytte og gjeldende kvalitetsnormer. Departementet ba tidligere i prosessen om en ekstra runde på kostnader, som var bakgrunnen for alternativet for skjæring rundt Kråkhaugen, i stedet for tunnel.

Det er helt legitimt å være imot bompenger og bypakken. For det blir dyrt, og det vil dele opp byen.

Men rødt lys for bypakken er ikke grønt lys for noe annet. Alternativet er en ny periode med stillstand. Slik det har vært siden forrige gang de folkevalgte sa nei. Denne gangen blir konsekvensene større. Og ikke akseptable.

Det er grønt lys som gjelder. Og gi gass.