Statens vegvesen har invitert fire av de syv interesserte entreprenørene til å gi tilbud på jobben som er anslått å ha en verdi på 600 millioner kroner. Det skriver de i en pressemelding.

– Det er veldig gledelig at vi har fått inn så mange aktuelle entreprenører som ønsker å utføre jobben, for det sikrer en god konkurranse. Vi har nå gjort en vurdering, og valgt hvilke fire entreprenører som er invitert videre til å gi tilbud, sier prosjektleder Odd Helge Innerdal i Statens vegvesen.

Betna - Stormyra

E 39 Betna–Stormyra er en samlet utbygging av tre strekninger som vil gi 28 kilometer ny vei med gul midtlinje.

Veien reduserer avstanden mellom Betna og Stormyra med fem kilometer og reisetiden med sju minutter.

Betna–Hestnes – bygges nå.

Planlagt åpning er i 2024.

Det er Bertelsen & Garpestad som er totalentreprenør på E39 Betna-Hestnes.

Leirvika–Renndalen ble åpnet 31. august i fjor.

Kostnad: 2,4 milliarder kroner.

Hele prosjektet Betna – Stormyra er antatt ferdig i 2025.

De fire entreprenørene er:

  • Bertelsen & Garpestad AS
  • Hæhre Entreprenør AS
  • Johs. J. Syltern AS
  • Tverås Maskin & Transport AS

Det skal bygges 10,6 kilometer med ny to-feltsvei og to vegkryss. Vegen skal etter planen stå ferdig høsten 2026.

Før byggingen skal starte skal et annet firma gjøre sin del av jobben. Nrc kept AS skal rive 12 bygg: 2 eneboliger, 2 våningshus og 8 mindre bygninger som fritidsbygg og garasjer for å gjøre rom for den nye vegen.

– Vi gleder oss til å sette spaden i jorda for siste byggetrinn av E39 Betna–Stormyra, og vi ser frem til å forhåpentligvis kunne åpne ny vei i september 2026, sier Innerdal.

Ola var først på nyveien: – Har ikke ord for å beskrive følelsen